Hosta vid hjärtsvikt

 Jag oroar mig för min 88-åriga svärmors hosta. Hon har hjärtsvikt och har fått en pacemaker inopererad. Har tidigare blivit by pass-opererad. Hon har hosta även på dagtid som tröttar ut henne. Finns det något att göra åt hostan?
Doktor Lennart Skoog svarar:
Hosta kan bero många olika orsaker, men om din svärmor har hjärtsvikt kan hostan bero på att hjärtsvikten inte är optimalt behandlad.

 När hjärtat inte orkar pumpa tillräckligt blir blodtrycket i lungan högre och det kan framkalla hosta. Det blir oftast värre på natten eller då man anstränger sig. En annan vanlig anledning till hosta är biverkning av en typ av hjärtsviktsmedicin som kallas ACE-hämmare (till exempel Enalapril, Ramipril, Renitec och Triatec). Den är effektiv och lindrar besvären vid hjärtsvikt och underlättar hjärtats arbete.

 Tyvärr kan den framkalla hosta hos en del personer. Är det så, finns det möjlighet att byta till en annan variant av denna medicin med mindre risk att få hosta som en biverkning. Jag rekommenderar att din svärmor tar kontakt med sin läkare för att diskutera hostan och förhoppningsvis kan hon få hjälp att minska eller bli av med detta problem.