Kärleken till is gav oss Frost!

Frost –ett ovanligt namn på en liten pojke – men inte om man vet att bägge hans föräldrar är iskonstnärer. Birgitta och Tim Linhart träffades på ishotellet i Jukkasjärvi och tycke uppstod. Nästa projekt är en konserthall av is i Luleå.

Kärleken till is gav oss Frost!

Tim och Birgitta Linhart har haft två drömmar under de senaste åren, att få barn och bygga en konserthall av is i Luleå, båda blev verklighet samma dag. Lille Frost är idag 1 år gammal.

 

Kärleken till is förde dem samman på ishotellet i Jukkasjärvi – han från New Mexico i USA och hon från en liten by utanför Luleå, båda skulptörer med känsla för is och snö. Nu bor och arbetar de tillsammans i Luleå och har introducerat en ny konstform i Sverige – Ice Music (ismusik). Alla instrument är tillverkade av is och musiken spelas i konserthallar av is, byggda av igloos.

 När vi träffar Tim och Birgitta Linhart och deras nyfödde son Frost en gnistrande kall vinterdag förra vintern har de just fått besked om att deras stora vision, att bygga en jättelik konserthall av is i hemstaden Luleå, kommer att förverkligas.

– Vi har haft två drömmar under de senaste åren, att få barn och bygga en konserthall av is i Luleå, båda blev verklighet samma dag, berättar Tim glatt när vi sitter och fikar i vardagsrummet efter att först ha tittat på iskalla instrument i trädgården.

 Dörren till sovrummet står på glänt. På sängen ligger den nye familjemedlemmen, 11 dagar, och sover. Att han skulle heta Frost var Tims idé.

– I början var jag lite tveksam, men nu känns det helt rätt, skrattar Birgitta och tittar på sin son. Namnet går lika bra på svenska och engelska och passar verkligen vår familj.

 

Kärleken till is gav oss Frost!

Inspirerad av foto

Dagen när han föddes blev hektisk. På morgonen körde Tim sin fru till sjukhuset, sedan hastade han vidare till ett möte med Luleås kommunalråd och fick klartecken för konserthallsbygget. Sedan bar det iväg till BB igen där Birgitta några timmar senare födde deras första barn.

 För att fira sin nyfödde son gjorde Tim en isskulptur som visar barnet i mammas mage, inspirerad av Lennart Nilssons fotografier.

 Efter många vintrar på resande fot, ofta under primitiva förhållanden, glädjer sig paret åt att kunna leva familjeliv med sin son och starta en mera permanent verksamhet i Luleå tack vare det nya konserthuset.

– Vi var borta alla vintrar. Visst var det roligt, men också stressigt. Ofta bodde vi i tält för att spara pengar och i längden är det jobbigt att behöva ha mössa på sig 24 timmar om dygnet, även om jag gillar snö och is, skrattar Birgitta.

 Under sju vintrar har paret designat och byggt sex iskonserthallar på olika platser i världen, bland annat i Colorado och på glaciären i Val Senales i Italien, där de uppförde en iskatedral med 23 meter i takhöjd och tio meter tjocka väggar.

– Konserthallen står fortfarande kvar som en bubbla mitt på glaciären, men den används inte längre, berättar Birgitta, som håller i byggandet av konserthallarna medan Tim svarar för instrumenten.

 

Instrument av is

Under årens lopp har de blivit allt skickligare på att göra instrument av is och att bygga konserthallar av is. Ismusikpalatset i Luleå blir kronan på verket. Målet är att bygga en konserthall med fyra igloor, snygg entré med isbar och eventuellt dansgolv. De hoppas kunna skapa en turistattraktion, i klass med ishotellet i Jukkasjärvi och Tree Hotel i Harads, som ska låta tala om sig både i Sverige och utomlands.

– Vi ser jättemånga möjligheter med stora konserter och stora artister som ska sätta Luleå på världskartan. Vi vill att ismusiken ska vara något magiskt för både musiker och publik. Den ska skilja sig från allt annat vi upplever, säger Tim.

 Isinstrument har en alldeles egen ton jämfört med vanliga instrument – lite klarare, mer detaljerad, lite “isig”.

– Ljudet är kristallklart, det är krispigt, rikt och energiskt, som ljus som skiner genom klart vatten, förklarar Tim, som byggde sin första isgitarr i Colorado, USA 1999.

 Då hade han redan arbetat med is och snö i tio år och byggt flera hundra isskulpturer i olika skidorter i Colorado och på andra ställen i USA, och kände sig pigg på nya utmaningar. Han hade utvecklat ett material som han kallar vit is – en blandning av snö och vatten, som är hållbart och lätt att forma.

– En av mina kompisar byggde gitarrer, och vi beslöt att kombinera min kunskap om is med hans kunskaper om gitarrer. Och på den vägen är det.

 

Kärleken till is gav oss Frost!

Konserthallarna byggs med ballonger som formar. Här pågår bygget på glaciären i Val Senales i Italien, där paret uppförde en iskatedral med 23 meter i takhöjd och tio meter tjocka väggar.

 

Fann varandra

2003 blev Tim inbjuden till ishotellet i Jukkasjärvi för att skapa en “isorkester” som skulle spela på drottning Silvias 60-årsfest, som hölls på ishotellet och blev en stor succé. På hotellet arbetade Birgitta med att göra isskulpturer till de olika rummen.

– Jag blev fascinerad av is som material när jag gick på Sunderby folkhögskola utanför Luleå, berättar hon. Efter utbildningen jobbade jag med olika isprojekt, bland annat på ishotellet, och när jag en dag träffade en amerikan som tillverkade instrument av is blev jag genast intresserad.

 Birgitta och Tim fann varandra med en gång – och snart var de ett par. Samma år flyttade Tim till Birgittas lägenhet i Luleå, och tillsammans började de utveckla den nya konstformen Ice Music.

 Under åren har tekniken att bygga instrument av is utvecklats och förfinats och i dag skapar Tim mängder av olika isinstrument – fioler, violas, cellos, baser, gitarrer, banjos, mandoliner, flöjter, trumpeter, trummor, chimes, xylophoner och ett helt nytt instrument – rolandophone, en sorts gigantisk panflöjt.

 Det mest komplicerade instrument han byggt var en orgel med alla 56 pipor av is.

– Alla instrument har varit utmaningar, men orgeln är den hittills svåraste, konstaterar han.

 Isinstrumenten består inte enbart av is. Strängar och olika delar av trä eller annat material krävs också, liksom sinnrika detaljer av plast, trä eller metall för att isen inte ska smälta eller ställa till obehag för den som spelar.

– Så mycket som möjligt är av is och det är viktigt att ljudet kommer från isen, förklarar Tim, som skulpterar alla bitar för hand och sedan “limmar” ihop dem med vatten. Instrumentens proportioner måste ändras så att de passar isens egenskaper. Isen ska dessutom vara så tunn som möjligt för att ljudet ska bli bra.

 

Kärleken till is gav oss Frost!

“Allt kan hända”

Tim beskriver arbetet som ett chicken race – ju tunnare isen är desto bättre blir ljudet – men samtidigt ökar risken för att instrumentet går sönder. Det gäller att hitta den perfekta balansen.

 Även för musikerna gäller det att vara försiktiga. Instrumenten kan förstöras om man tappar dem i golvet eller slår för hårt på dem. Tim berättar att ett trumset exploderade mitt under en konsert.

– Men det är en del med mystiken med isinstrument – allt kan hända.

 Birgitta berättar att musikerna som ska spela först är skräckslagna, de är rädda för att ha sönder instrumenten och för att de ska frysa under konserten. Den ideala temperaturen för instrumenten är minus fem grader, så det gäller att klä sig rätt.

– Det brukar ta ett par dagar innan de vänjer sig, men sedan blir de i regel väldigt förtjusta, berättar hon.

 På somrarna arbetar Birgitta och Tim med andra konstprojektet. De erkänner att det inte alltid är så lätt att bo och jobba tillsammans. Därför har de också egna projekt. Birgitta broderar och gör installationer inomhus och Tim målar tavlor.

– Visst händer det att vi bråkar ibland, vi är ju konstnärer båda två med egna idéer, men samtidigt växer vi tillsammans genom konsten, och Frost ger livet nya möjligheter, säger de och myser med sin nyvaknade son i soffan.

 

 

Scroll to Top