Annons
Annons
Annons

Annons
Annons

Res på egen hand

Semester i Dalarna
Semester i Dalarna

3 övernattningar
3 x frukostbuffé
3 x 2-rätters middag/buffé
1399,00
SEK
Maritimt hotell i Schleswig
Maritimt hotell i Schleswig

3 övernattningar
3 x frukostbuffé
1 x välkomstdrink
Se hela resans innehåll
1449,00
SEK
Maritimt hotell i Schleswig
Maritimt hotell i Schleswig

2 övernattningar
2 x frukostbuffé
1 x välkomstdrink
Se hela resans innehåll
1149,00
SEK
Nyårssemester med middag i Schleswig
Nyårssemester med middag i Schleswig

3 övernattningar
3 x frukostbuffé
1 x välkomstdrink
Se hela resans innehåll
1649,00
SEK
Lyxig minisemester i Hobro
Lyxig minisemester i Hobro

2 övernattningar
2 x frukostbuffé
2 x 3-rätters middag
Se hela resans innehåll
1149,00
SEK

MbyM:s Katarina stickar designerväst

Metod:
Status:
Pågående, 2012-03-01
Garn:
Drops - Alpaca
100% alpacka
Drops - Symphony
65% merinoull, 35% polyamid
Drops - Kid-Silk
75% mohair, 25% silke
30
Du måste vara inloggad för att gilla handarbetet

Kärlek vid första ögonkastet!

2012-03-01 10:47

Kärlek vid första ögonkastet! Denna väst, inspirerad av Jean Paul Gaultier är min absoluta favorit bland modellerna i första numret av MbyM. Häng med och se den växa fram!
Glöm inte att gå in på Facebook och Gilla: MbyM Sverige!

Skriv kommentar

11
Du måste vara inloggad för att delta
01 mar 2012 11:04
Underbar!
01 mar 2012 13:40
Fantastisk!!
01 mar 2012 16:33
Coolt!

Gaultiervästen på catwalken

2012-03-01 13:47

Originalvästen, en magnifik kreation från Gaultier. Sådär vill jag ju att det ska se ut. Back to reality, jag är inte 180 lång (snarare 25 cm kortare) och mitt BMI är annorlunda. Funderar över storleksjusteringar. Det är ju alltid kul om man kan knäppa den färdiga västen ...

Skriv kommentar

0
Du måste vara inloggad för att delta

Mitt garnexperiment

2012-03-02 08:52

I beskrivningen anges garnerna Cool Wool Big (merinoull), Baby Kid (super kid mohair) och Felpa (pälsgarn) från tyska Lana Grossa. Såklart är jag nyfiken på hur resultatet blir i ett annat garn, som är lätt att få tag på. Väljer att sticka i Alpaca, Kid Silk och Symphony från Garnstudio.

Skriv kommentar

0
Du måste vara inloggad för att delta

Jag börjar bakifrån

2012-03-02 09:01

Pälsgarn och stickor 8. Har bara stickor 9 hemma och provar att sticka lite fastare. Resultatet blir platt och kompakt. River upp och stickar lite lösare med stickor 9. Tycker ändå att pälskanten blir lite tam. Antingen får jag rugga upp den ordentligt i slutet med en borste eller så löser jag det på annat sätt. Får fundera. Garnet är iaf underbart mjukt.

Byter till naturvitt, en tråd av varje kvalitet (Alpaca+Kid Silk) o stickar på.

Skriv kommentar

0
Du måste vara inloggad för att delta

Hmm...

2012-03-02 11:40

Försöker göra västen lite vidare genom att lägga till ett par maskor i var sida. Kommer fram till att det inte behövs - övervidden i beskrivningen är mätt ovanför ärmhålen, efter ärmhålsavm. Nedanför är den betydligt vidare. Dessutom känns den vita stickningen på tok för sladdrig, trots att jag följer masktätheten. Riv upp - gör om (om jag skulle mäta allt garn jag rivit upp genom åren skulle det nog räcka ända ner till Paris ...). Stickar nu med 2 trådar Alpaca och 2 trådar Kid Silk. Det blir bra!

 

Skriv kommentar

0
Du måste vara inloggad för att delta

Nytt garnförslag

2012-03-02 11:55

Pratar med Tine (Tine Solheim, MbyM:s frontfigur i Norge) som kommer med tips på alternativgarn: 1 tråd Merino Extra Fine (ist för 2 trådar Alpaca) och 1 tråd Vivaldi (ist för 2 trådar Kid Silk), också de från Garnstudio. Garnkostnaden blir lägre och resultatet lika snyggt. Själv fortsätter jag med mina garnval och känner mig nöjd. Efter allt trixande.

Skriv kommentar

1
Du måste vara inloggad för att delta
03 mar 2012 20:10
Underbart att få följa med i processen! Det ökar mina chanser att få ett bra resultat när jag sätter fingrarna i stickorna till den här härliga västen!

Bakstycket klart

2012-03-05 10:48

Det blev som jag tänkt mig. Har redan stickat en del på ena framstycket, se nästa bild.

Skriv kommentar

0
Du måste vara inloggad för att delta

Nu till det roliga - framsidan!

2012-03-05 10:52

Jag börjar som tidigare med pälsgarnet och byter till stickor 4 1/2 för mönsterstickningen. Även här blir det en del trixande och efter lite tester stickar jag med 3 trådar Kid Silk i rött och 1 tråd Alpaca+2 trådar Kid Silk i vitt. Blir en lagom fast yta. Det här mönstret är rena fröjden för ögat. Snyggare färger i verkligheten än på bild! 

Skriv kommentar

2
Du måste vara inloggad för att delta
05 mar 2012 13:37
spännande att se västen när den är klar
05 mar 2012 14:49
Läckert. Kul att se hur det växer fram.

I like

2012-03-06 07:50

Detta mönster är så snyggt! Det står inget om kantmaskor i texten men jag stickar första och sista maskan rät på alla varv. På vartannat varv stickar jag med samtl trådar i kantmaskan för att få jämnare sidor. 

Jag vore inte jag om jag inte ändrade lite i modellen också ... Rundhalsat funkar inte på mig. Det får bli v-ringat istället. Men det kommer senare.

Skriv kommentar

0
Du måste vara inloggad för att delta

Ena framstycket klart

2012-03-06 08:06

Det stämmer bra ihop med längden på bakstycket så jag är nöjd. V-ringningen (se förra inlägget) gjorde jag genom att avmaska 1 m mot mitt fram på vartannat v, från och med v 88, tills 26 m återstår. Framstycket ser ju smalt ut men det beror på att kanten mot mitt fram inte är stickad ännu.

Skriv kommentar

3
Du måste vara inloggad för att delta
06 mar 2012 11:18
Vilket fint mönster. Man får verkligen lust att göra en väst, jättekul att se hur den blir till.
06 mar 2012 13:30
Väntar med spänning på slutresultatet ;) Ser vackert ut hittills!
07 mar 2012 14:16
Västen är kul att göra. Skönt att slippa sticka ärmar, som bara tar en massa tid. /Katarina

Stickningen fortsätter

2012-03-09 16:07

Det andra framstycket stickas spegelvänt mot det första. Får ställa om hjärnan och läsa diagrammet baklänges. Det funkar.

 

Skriv kommentar

3
Du måste vara inloggad för att delta
09 mar 2012 17:50
vilket vackert mönster
11 mar 2012 11:35
Har oxå börjat sticka denna väst, blev så inspirerad, jag har dock tagit merionon och vivaldin, men ska nu börja på mönsterstickningen och funderar på att ta två trådar vivaldi, jag har valt svart istället för rött
13 mar 2012 09:33
Thuva: Svart låter jättesnyggt. Lägger du upp en bild när du är klar?

Framstyckena klara!

2012-03-14 10:39

Dags att sticka framkanterna och bestämma mig för vilken typ av knäppning jag ska ha. Vill inte ha dragkedja utan funderar på någon form av hyskor och hakor. Fundera är något jag är bra på:). Efter några matematiska övningar har jag kommit fram till att jag ska plocka upp 78 m längs varje framkant. Jag har ju gjort v-ringning och då blir det färre maskor att plocka upp.

Skriv kommentar

0
Du måste vara inloggad för att delta

Framkanter

2012-03-20 07:42

Har nålat ihop framkanterna så att de ska synas bättre på bilden. Västen blir normal i vidden och kommer nog inte att sitta som ett korvskinn på mig. Tur är det!

Funderar över pälskanten nertill. Den borde gå in under framkanterna också tycker jag. En senare fråga.

Skriv kommentar

3
Du måste vara inloggad för att delta
20 mar 2012 17:21
Vad fint det blev!
20 mar 2012 18:49
Vadsnyggt det blir!! Så duktig du är!
Är den till salu sen :)
24 mar 2012 19:25
Verkligen Jätte-jätte-fint!

Nästan klar ...

2012-04-25 14:23

Hej alla! Nu är västen nästan helt klar. En del av semestern gick åt till att få till pälskanterna. Provade först att sticka dem dubbelt så breda och vek sedan in kanten och sydde fast. Det blev på tok för klumpigt. En borstning av pälsytan räcker. På originalbilden är det ju fastsytt metallknappar, lite större mitt på framstyckena och lite mindre runt nederkanten och ärmkanterna och det ville jag förstås ha på min också. Här höll de på att gå riktigt snett... Sparsam som jag är kom jag på att små släta tryckknappar borde fungera bäst som kantning - billiga och lätta att banka fast med hammare (ja, jag valde den varianten tyvärr). Det går ju åt över 100 småknappar totalt och det blev en hel del bankande hemma på köksbordet, till sonens förtret. Oljudet var dock inte det värsta, det var de eländiga knapparna som ställde till det. På varje knapp sitter små sylvassa hakar som ska fästa i textilen. Dessa hakar skar sönder stickningen och det tittade fram små trådändar i det rödvita mönstret, upptäckte jag senare. Alltså: Do not try this at home!! Jag ska reparera stickningen med små maskstygn så jag hoppas att det inte ska synas. Ska hitta en annan typ av knappar också, tror jag:). Men västen blir snygg ...